Are you interested

Video

Notícia en TV Mediterraneo del Encuentro de Pilota a l'Escola de Massalfassar

Web Content Display

Què és?

El programa "Pilota a l'Escola" és un programa que naix l'any 2005 en la Conselleria de Cultura, Educació i Esports amb la finalitat d'introduir l'esport de Pilota en els centres educatius de tot el territori. La Federació de Pilota Valenciana s'encarrega d'aplicar-lo, coordinant i organitzant les diferents activitats.

Aquesta mesura suposa el reconeixement de la pilota valenciana com a eina educativa, a més és una mesura més de les ja preses, com ara: la normativa sobre construcció d'instal·lacions esportives específiques de pilota als centres educatius o la inclusió en els currículums oficials d'Educació Física de continguts de pilota valenciana per tal de desenvolupar completament l'assignatura.

Aquest programa suposa el primer contacte amb la pilota valenciana per a la gran majoria de l'alumnat, és d'aquesta forma que la coneix i la pràctica. A més, els alumnes adquireixen els valors de l'esport i més concretament els que transmet la pilota valenciana. A part dels psicomotrius inherents a qualsevol esport, es destaquen els valors socials que es donen per l'ambient tradicional de la pilota, ja que aquest ambient es caracteritza per la manca d'individualisme i poc protagonisme de la competitivitat, cosa que propícia l'aparició de la solidaritat i la cooperació, el respecte, la integració i la tolerància. Els valors culturals i històrics que deriven de la tradició centenària de les terres valencianes, acompanyats dels valors lingüístics com la riquesa de vocabulari o diversitat idiomàtica.

Web Content Display

En què consisteix l'activitat del Programa Educatiu 'Pilota a l'Escola'?

La mateixa edició del programa es dirigeix a l'alumnat de primària i al de secundària.

 

CENTRES EDUCATIUS D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA:

Consta de tres parts:

1. JORNADA DE DOCENTS

Una jornada que se celebra en diferents seus, per proximitat georàfica, on es reuneixen els docents interessats en participar en el programa. En aquestes s'explica en què consisteix el programa i es donen instruccions i ferramentes per dur a terme una unitat didàctica de pilota valenciana en les sessions d'Educació Física. A més, se'ls subministrarà un lot de material de pilota per al centre.

2. SESSIÓ PER ALS ALUMNES DE 4t de PRIMÀRIA

En aquesta sessió un tècnic de la FPV i un jugador professional es desplacen fins al centre educatiu un dia i una hora predeterminada. Aquesta es desenvolupa amb la següent estructura:
PART TEÒRICA (30 - 40 MINUTS)
1.- Explicació de la història, modalitats i material de Pilota (pilotes, proteccions, equipament, etc...) i manipulació per part de l'alumnat.
2.- Desenvolupament del joc Alumne-Periodista, en el qual, els alumnes entrevisten al jugador professional.
PART PRÀCTICA (70 – 80 MINUTS )
1.- El tècnic, amb l'ajuda del jugador, proposen als alumnes una progressió a partir de jocs, fent incidència en aspectes tècnics i tàctics del joc.
2.- Es practiquen una o dues modalitats en funció de la disponibilitat d'instal·lacions. Mentre, el tècnic i el professional complementen l'experiència dels alumnes donant indicacions.

3. JORNADES DE CLOENDA

Jornades distribuides en diferents seus, en les quals, els centres que han participat en el programa i tenen la possibilitat de desplaçar-se, es reuneixen en una jornada de convivència, intercanvi d'experiències i partides de pilota.

 

CENTRES EDUCATIUS D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA:

1. REUNIÓ AMB ELS DOCENTS

Es realitza una reunió informativa amb els docents dels centres que participen en el programa, per resoldre dubtes i aportar propostes logístiques. A més, es reparteix el lot de material que pertoca per participar-hi.

2. COMPETICIÓ

Aquesta competició es desenvolupa en quatre fases:

1a) Intracentres: és una fase on se li dona total llibertat al professorat.

2a) Intercentres: per celebrar aquesta fase l'organització emparella dos centres pròxims. Són aquests els que contacten i es posen d'acord per decidir el dia de la jornada i el lloc, encara que l'organització pot ajudar en cas que siga necessari. 

3a) Intercomarcal: l'organització anomena unes seus i distribueix els centres participants en funció de la seua proximitat geogràfica.

4a) Final: aquells equips que han superat les fases anteriors, es troben en una seu asignada per l'organització per decidir quin és el campió del programa Pilota a l'Escola.