T'interessa

Notícia a TV Mediterraneo de la Trobada de Pilota a l'Escola de Massalfassar

Què és?

El programa Pilota a l'Escola és un programa que naix l'any 2005 en la Conselleria de Cultura, Educació i Esports amb la finalitat d'introduir l'esport de Pilota en els centres educatius de tot el territori. La Federació de Pilota Valenciana s'encarrega d'aplicar-lo, coordinant i organitzant les diferents activitats.

Aquesta mesura suposa el reconeixement de la pilota valenciana com a eina educativa, a més és una mesura més de les ja preses, com ara: la normativa sobre construcció d'instal·lacions esportives específiques de pilota als centres educatius o la inclusió en els currículums oficials d'Educació Física de continguts de pilota valenciana per tal de desenvolupar completament l'assignatura.

Aquest programa suposa el primer contacte amb la pilota valenciana per a la gran majoria de l'alumnat, és d'aquesta forma que la coneix i la pràctica. A més, els alumnes adquireixen els valors de l'esport i més concretament els que transmet la pilota valenciana. A part dels psicomotrius inherents a qualsevol esport, es destaquen els valors socials que es donen per l'ambient tradicional de la pilota, ja que aquest ambient es caracteritza per la manca d'individualisme i poc protagonisme de la competitivitat, cosa que propícia l'aparició de la solidaritat i la cooperació, el respecte, la integració i la tolerància. Els valors culturals i històrics que deriven de la tradició centenària de les terres valencianes, acompanyats dels valors lingüístics com la riquesa de vocabulari o diversitat idiomàtica.

En què consisteix l'activitat del Programa Educatiu 'Pilota a l'Escola'?

CENTRES EDUCATIUS D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Consta de tres parts:

1. JORNADA DE DOCENTS

Una jornada que se celebra en diferents seus, per proximitat geogràfica, on es reuneixen els docents interessats ​​a participar en el programa. En aquestes s'explica en què consisteix el programa i es donen instruccions i eines per a dur a terme una unitat didàctica de pilota valenciana en les sessions d'Educació Física. A més, se'ls subministrarà un lot de material de pilota per al centre.

2. SESSIÓ PER Als ALUMNES DE 4t de PRIMÀRIA

En aquesta sessió, un tècnic de la FPV i un jugador professional es desplacen fins al centre educatiu un dia i una hora predeterminada. Aquesta es desenvolupa amb la següent estructura:
PART TEÒRICA (30 - 40 MINUTS)
1.- Explicació de la història, modalitats i material de Pilota (pilotes, proteccions, equipament, etc...) i manipulació per part de l'alumnat.
2.- Desenvolupament del joc Alumne-Periodista, en el qual, els alumnes entrevisten el jugador professional.
PART PRÀCTICA (70 – 80 MINUTS )
1.- El tècnic, amb l'ajuda del jugador, proposen als alumnes una progressió a partir de jocs, incidint en aspectes tècnics i tàctics del joc.
2.- Es practiquen una o dues modalitats en funció de la disponibilitat d'instal·lacions. Mentrestant, el tècnic i el professional complementen l'experiència dels alumnes donant indicacions.

3. JORNADES DE CLAUSURA

Jornades distribuïdes en diferents seus, en les quals els centres que han participat en el programa i tenen la possibilitat de desplaçar-se, es reuneixen en una jornada de convivència, intercanvi d'experiències i partides de pilota.

CENTRES EDUCATIUS D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA I FP

El programa va dirigit a tots els centres no universitaris, tant públics com privats concertats i privats, que el sol·liciten.
Així, trobarem diverses fases:
1. REUNIÓ AMB ELS DOCENTS

Es realitza una reunió informativa amb els docents dels centres que participen en el programa per a resoldre dubtes i aportar propostes logístiques. A més, es reparteix el lot de material que correspon per a participar.

2. VISITA D'UN PROFESSIONAL

3. COMPETICIÓ

Aquesta competició es desenvolupa en quatre fases:

1a) Intracentres: és una fase on se li dona total llibertat al professorat. En aquesta, es practicarà l'esport i s'organitzaran els equips per a la competició. El màxim serà de 4 equips de primer cicle i 4 de segon cicle.

2a) Intercomarcal: l'organització nomena unes seus i distribueix els centres participants en funció de la seua proximitat geogràfica, on s'enfrontaran mitjançant un sistema de lliga.

3a) Final: aquells equips que han superat les fases anteriors, es troben en una seu assignada per l'organització per a decidir quin és el campió del programa Pilota a l'Escola.